Özgür KARAKAYA
Köşe Yazarı
Özgür KARAKAYA
 

BİAT ETMEK

"Aç bırak itaat etsin, cahil bırak biat etsin." Aziz Nesin                                                  Sözlüğümüz, biat etmeyi bir kişinin egemenliğini tanımak olarak açıklamaktadır. Biat, arapça  beya’at tan dönüşen  bir kelimedir. Satmak ve satın almak, veya alış veriş anlamına gelmektedir.    Siyasi alanda ise  iradenin alış verişidir.İnansan da inanmasan da birine tabi olmayı da getirmektedir. Aklınızın yok sayılmasıdır.Zihnin tembelleşmesidir. Liderin de koşulsuz sahiplenilmesini de getirmektedir.   Tabi olma uymak bu yapı da yer alır . Boyun eğmedir. Eğilirsin olur biteri de söyletir.Bana inat etmene gerek yok da yer bulur.  Rahat etmenin adı olur.Bilimselliği de dışlar, daha çok dinsel, geleneksel eğitime ağırlık veren bir  ortam yaratır.   Lider, partinin sözcüsü yerine karar merciği olarak yer alır.Otoritenin haklılığı sorgulanmadan kabul etmeyi getirir. Bu kültürde birey yerine lider, özgür düşünce yerine itaat, eleştiri yerine kabul yer alır.    Lidere kayıtsız,koşulsuz bağlı insanları  getirir.İtiraz edememektir, sorgulama  itirazın  hoş karşılanmamasıdır. Liderlerin de yanlış yapmış olabileceği düşünülmez. Nasıl isterseniz öyle olsun demek de yetmez.   Bunun sizden istenmesini beklemeden istendiğin de ikiletmeden yerine  getirmeyi gerektirir.Yanlışa yanlışı  diyemeyerek yanlışları görmezden gelme de yer bulur.Biat kültüründe  lidere kayıtsız, koşulsuz bağlı insanlar yetiştirmek yer alır.   Bu tutum beraberinde sahte özgüven kalıbı da oluşturur. “Sen büyüksün,güçlüsün” söylemini de içine alır.Sorgusuz sualsiz teslim oluşu beraberinde getirir.Hiç bir ilerlemeden söz edilemez.    Robotlaşmaya benzeyen bir durum söz konusudur. Mantıktan,vicdandan,sorgulamadan uzaklaşılmasıdır. İnsanın ezikleşmesi gün yüzüne çıkar.Liyakatın geri planda kalmasıdır.   Şartsız bağlılık yeminini içine alır.  Haklılıkta önem arz etmez.  Bu çerçevede siyasi liderler veya otorite sahibi iktidarlar, mutlak birer koruyucu konumundadırlar ve koruma isteğini kabul edenler ona sıklıkla şükran duyarak saygı gösterirler.     Lider ne diyorsa o olur. Muhalefet  edenler gruptan uzaklaştırılır. Biat ın ilk örneklerine Roma İmparatorluğu’nda  Commendatio olarak adlandırılan bu sistemde bir vatandaşın kendisinden mevkice yüksek bir kişinin yükümlülüğü altına girmesi ve ona hizmet etmesi biçiminde bir biatı öngörmekteydi.      Commendatio adı verilen bu sistemde başka bir kişinin yükümlülüğü altına girmeyi kabul edenlere sığıntı  yükümlülüğü kabul edenlere ise koruyucu adı verilmişti. İslâm hukuk tarihinde de , hükümdarın saltanatının sabit olması ve hükmünün geçmesiydi.   Osmanlı nın gücünün de temel taşlarından biriydi. İnsan gücüne dayalı fetih çağlarında lidere biat eden askerler,savaşlarda üstünlük getiriyordu.Rönesans ve reformun getirdiği aydınlanmaya giremediğinden biat kültüründen çıkamadı.   Eğitimi de ona göre  inşa edemeyince sanayi devrimi içinde yer alamadı. Türkiye’ yi biat kültüründen çıkaracak  adımlar Cumhuriyetle birlikte atıldı. Köy Enstitüleri kuruldu.   Eğitimde birlik yasası çıkarılarak eğitimin temeli  bilimsel esaslara dayandırıldı.   Çağdaş hukukun getirdiği yasalar çıkarıldı. Üniversiteler açıldı.Çok sayıda öğrenci yurt dışına eğitime gönderildi. Yurda dönen bu genç insanlar arasından çok sayıda besteci, sanatçı, bilim insanı çıktı.  Ne yazık ki, Türkiye bu yolu sonuna kadar devam ettiremedi.Avrupa da ise egemen olan feodal düzende otoriteye bağlılık usulünde geçerliydi. Bu bağlılık, rönesans ve reform sonrasında 16 ve 17. yüzyıllarda etkisini yitirmeye başladı.      Fransız devrimi ve ardından gelen sanayi devrimi batıda biat kültürünün kabul görmemesini ve demokrasi kültürünün yayılmasına yol açtı.Biat kültüründen kurtuluşun yolu: birincil yapısal eğitim reformudur.     Ortaokul ve liselerde  bilimsel derslere ağırlık vererek soru sorulmasına özendirilmelidir.Sorgulayan kuşakların yetişmesi amaçlanmalıdır. Ön yargılardan arınarak, eşitlik, ve adalet üstün değer kabul edilmelidir. İnsan ve hayvan haklarına saygı gösterilmelidir.  Emek ve üretime değer vermelidir.    Özgür Karakaya  ozgur694@hotmail.com 
Ekleme Tarihi: 26 Ekim 2023 - Perşembe

BİAT ETMEK

"Aç bırak itaat etsin, cahil bırak biat etsin." Aziz Nesin                                                

 Sözlüğümüz, biat etmeyi bir kişinin egemenliğini tanımak olarak açıklamaktadır. Biat, arapça  beya’at tan dönüşen  bir kelimedir. Satmak ve satın almak, veya alış veriş anlamına gelmektedir.  

 Siyasi alanda ise  iradenin alış verişidir.İnansan da inanmasan da birine tabi olmayı da getirmektedir. Aklınızın yok sayılmasıdır.Zihnin tembelleşmesidir. Liderin de koşulsuz sahiplenilmesini de getirmektedir.  

Tabi olma uymak bu yapı da yer alır . Boyun eğmedir. Eğilirsin olur biteri de söyletir.Bana inat etmene gerek yok da yer bulur.  Rahat etmenin adı olur.Bilimselliği de dışlar, daha çok dinsel, geleneksel eğitime ağırlık veren bir  ortam yaratır. 

 Lider, partinin sözcüsü yerine karar merciği olarak yer alır.Otoritenin haklılığı sorgulanmadan kabul etmeyi getirir. Bu kültürde birey yerine lider, özgür düşünce yerine itaat, eleştiri yerine kabul yer alır.  

 Lidere kayıtsız,koşulsuz bağlı insanları  getirir.İtiraz edememektir, sorgulama  itirazın  hoş karşılanmamasıdır. Liderlerin de yanlış yapmış olabileceği düşünülmez. Nasıl isterseniz öyle olsun demek de yetmez.  

Bunun sizden istenmesini beklemeden istendiğin de ikiletmeden yerine  getirmeyi gerektirir.Yanlışa yanlışı  diyemeyerek yanlışları görmezden gelme de yer bulur.Biat kültüründe  lidere kayıtsız, koşulsuz bağlı insanlar yetiştirmek yer alır. 

 Bu tutum beraberinde sahte özgüven kalıbı da oluşturur. “Sen büyüksün,güçlüsün” söylemini de içine alır.Sorgusuz sualsiz teslim oluşu beraberinde getirir.Hiç bir ilerlemeden söz edilemez.  

 Robotlaşmaya benzeyen bir durum söz konusudur. Mantıktan,vicdandan,sorgulamadan uzaklaşılmasıdır. İnsanın ezikleşmesi gün yüzüne çıkar.Liyakatın geri planda kalmasıdır. 

 Şartsız bağlılık yeminini içine alır.  Haklılıkta önem arz etmez.  Bu çerçevede siyasi liderler veya otorite sahibi iktidarlar, mutlak birer koruyucu konumundadırlar ve koruma isteğini kabul edenler ona sıklıkla şükran duyarak saygı gösterirler.   

 Lider ne diyorsa o olur. Muhalefet  edenler gruptan uzaklaştırılır. Biat ın ilk örneklerine Roma İmparatorluğu’nda  Commendatio olarak adlandırılan bu sistemde bir vatandaşın kendisinden mevkice yüksek bir kişinin yükümlülüğü altına girmesi ve ona hizmet etmesi biçiminde bir biatı öngörmekteydi.    

 Commendatio adı verilen bu sistemde başka bir kişinin yükümlülüğü altına girmeyi kabul edenlere sığıntı  yükümlülüğü kabul edenlere ise koruyucu adı verilmişti. İslâm hukuk tarihinde de , hükümdarın saltanatının sabit olması ve hükmünün geçmesiydi. 

 Osmanlı nın gücünün de temel taşlarından biriydi. İnsan gücüne dayalı fetih çağlarında lidere biat eden askerler,savaşlarda üstünlük getiriyordu.Rönesans ve reformun getirdiği aydınlanmaya giremediğinden biat kültüründen çıkamadı. 

 Eğitimi de ona göre  inşa edemeyince sanayi devrimi içinde yer alamadı. Türkiye’ yi biat kültüründen çıkaracak  adımlar Cumhuriyetle birlikte atıldı. Köy Enstitüleri kuruldu.   Eğitimde birlik yasası çıkarılarak eğitimin temeli  bilimsel esaslara dayandırıldı.  

Çağdaş hukukun getirdiği yasalar çıkarıldı. Üniversiteler açıldı.Çok sayıda öğrenci yurt dışına eğitime gönderildi. Yurda dönen bu genç insanlar arasından çok sayıda besteci, sanatçı, bilim insanı çıktı. 

Ne yazık ki, Türkiye bu yolu sonuna kadar devam ettiremedi.Avrupa da ise egemen olan feodal düzende otoriteye bağlılık usulünde geçerliydi. Bu bağlılık, rönesans ve reform sonrasında 16 ve 17. yüzyıllarda etkisini yitirmeye başladı. 

 

 

Fransız devrimi ve ardından gelen sanayi devrimi batıda biat kültürünün kabul görmemesini ve demokrasi kültürünün yayılmasına yol açtı.Biat kültüründen kurtuluşun yolu: birincil yapısal eğitim reformudur.  

 

Ortaokul ve liselerde  bilimsel derslere ağırlık vererek soru sorulmasına özendirilmelidir.Sorgulayan kuşakların yetişmesi amaçlanmalıdır. Ön yargılardan arınarak, eşitlik, ve adalet üstün değer kabul edilmelidir. İnsan ve hayvan haklarına saygı gösterilmelidir.  Emek ve üretime değer vermelidir. 

 

Özgür Karakaya 

ozgur694@hotmail.com 

Yazıya ifade bırak !

Diğer Yazıları

11
Mayıs
28
Nisan
11
Nisan
19
Mart
08
Mart
22
Ocak
07
Ocak
05
Aralık
01
Aralık
24
Kasım
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.